Classics, passion for the past !

1973 Ferrari 365 GT4 2+2 matching numbers

€ 110000

Carrosserie Coupe
Meterstand 51199 kms
Brandstof Petrol
Motorinhoud 4390 cc
Transmissie Manual
Kleur Blue metallic
Kleur interieur Beige
Bekleding Leather
Stuur Lhd
Ferrari 365 GT4 2+2 1973

- Niet gerestaureerd merendeel 1e lak
- Dubbele én werkende airconditioning
- Laatste 1,5 jaar €25.000+ aan onderhoud
- Slechts één van de 524 geproduceerde exemplaren
- Rijk én origineel gedocumenteerd
- Originele toolkit aanwezig en compleet
- Matching numbers

Op de Autosalon van Parijs in 1972 onthulde Ferrari een geheel nieuwe auto aan de wereld. Het was een snelle, slanke en elegante 2+2 aangedreven door de legendarische VI2-motor, en was de duurste serie geproduceerd door Ferrari gedurende 17 jaar.
De 365 GT/4 is het oermodel van de 365/400 en 412 reeks (de langste productierun van vierzits Ferrari-modellen) met de befaamde V12 motor in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
De 365 GT4 2+2 onderscheidt zich gemakkelijk van zijn opvolgers door zijn zes achterlichten, 5-spaaks 'Cromodora' lichtmetalen velgen en het ontbreken van een voorspoiler.
Er zijn er tussen 1972 & 1976 slechts 524 van geproduceerd. Onder de motorkap stopte Ferrari een 4,4-liter V12 die 340 pk produceerde bij 7000 rpm, wat op dat moment de krachtigste vierzitter ter wereld opleverde.

De Ferrari 365 GT4 2+2 is de luxe opvolger de Ferrari Daytona en deelt nog heel veel onderdelen met de Daytona. Om te beginnen zijn de motoren gelijk. Er zijn kleine verschillen in de motoren wat ze net wat anders maken. In tegenstelling tot de 365 GT4 2+2 met zijwaartse carburateurs, heeft de Daytona neerwaartse carburateurs. De 365 GT4 2+2 is ook ruimer en meer gericht op comfort dan de Daytona. Dit is bijvoorbeeld door de stuurbekrachtiging die de 365 GT4 2+2 bezit, in tegenstelling tot de Daytona. De Daytona heeft een 'transaxle'. Dit betekent dat hij de versnellingsbak achterin heeft. De 365 GT4 2+2 heeft dit niet, en heeft dus niet schakelstangen nodig deze versnellingsbak soepeler schakelt en zorgt het voor meer plek achterin de auto voor de achter inzittenden. Naast deze punten zijn de modellen zeer vergelijkbaar.

Het gaat hier om een uiterst nette Ferrari 365 GT4 2+2 uit 1973. Dit exemplaar is in bezit van een unieke kleurencombinatie van "Blu Ribot" tegenover een "Connolly leather Pelle beige" interieur. Op 30 Juli 1973 liep hij van de band af in de fabriek als fabricagenummer #117 met carrosserie #81/GT. De origineel Italiaans geleverde Ferrari is geleverd aan Graaf Vittorio Ripa di Meana. Hij was een welbekende en gerespecteerde advocaat en politicus in Italië. Hij woonde aan het Piazza di Spagna in Rome. Ja, naast de Spaanse trappen. In 1973 heeft hij de Ferrari laten leveren door middel van een officiële Ferrari dealer genaamd Pedini Auto S.R.L. Na al zijn jaren in Italië, is hij in eind 2021 op Nederlands kenteken geregistreerd. Hier is hij altijd goed onderhouden, wat ook aantoonbaar is met de beschikbare documentatie. Ook zitten de originele stickers nog onder in de motorruimte.

De klassieke Italiaanse sportauto is echt een plezier voor het oog. Dit komt onder anderen door de uiterst nette én originele lak, de kleurstelling, het luxe interieur, en nog veel meer. Het interieur heeft zoals eerder benoemd, een "Connolly Pelle beige" lederen bekleding. Hiernaast, is er nog het zwarte lederen dashboard en de lichtbruine lederen hemelbekleding. Deze zijn allemaal van erg nette en ook originele kwaliteit en vormen de definitie van een klassieke Ferrari. Heel uniek, is dat de auto in bezit is van volledig functionerende dubbele airconditioning. Deze is vanuit zowel de voorstoelen als de achterstoelen beschikbaar. Dit is vanwege de 2 knoppen voor de airconditioning. Ook achter te vinden, zijn 2 zonneschermen bij de achterruit. Achterop de voorstoelen zijn er pér stoel ook 2 speakers te vinden. Op de vloer van het interieur zijn er erg nette bruine matten/tapijten aanwezig die samen met de bruine lederen bekleding een goede combinatie vormen.

De Ferrari rijdt, schakelt en en remt goed en is gewoon algemeen een plezier om mee te rijden. Het is één en al comfort samengevoegd met sportiviteit. De onderkant van de auto is nog mooi hard en kan nog lang mee. Ook zijn de motor en het chassis matching wat deze Ferrari 365 GT4 2+2 dus 'Matching Numbers' maakt!

Alle documenten zijn aanwezig, waaronder originele Italiaanse documentatie. Om te beginnen, is er het afgestempelde Ferrari aflever-boekje en Ferrari garantie-boekje. Hierin is terug te zien waar de auto als eerst is geleverd, waar hij is gekeurd en wat ermee is gebeurd. Naast deze documentatie, zijn er nog diverse facturen aanwezig van Ferrari specialist Kroymans Automotive. Hiernaast zijn er nog andere facturen. Voor de laatste anderhalf jaar is er in totaal zo'n €25.000 besteed aan onderhoud. Dit betekent dat er uiterst goed voor de Ferrari is gezorgd en dat hij écht waardeerbaar is. Naast deze facturen, is er nog een originele Ferrari handleiding aanwezig, en een service/assistentie boekje. Ook de volledige toolkit is aanwezig. Dit is bijzonder omdat deze overeenkomt met die van de Ferrari 365 GTB/4 Daytona en daardoor zeer gewild en duur is.

Een échte klassieke en goed onderhouden Ferrari 365 GT4 2+2 voor een échte liefhebber.

Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam. Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.
Pin it